CZĘŚCI ORYGINALNE A ZAMIENNIKI

Jesteś tutaj:  HOME > BLOG > Części oryginalne a zamienniki

Jakiś czas temu poruszaliśmy kwestię doboru części zamiennych pod kątem zachowania praw do gwarancji. Przepisy reguluje stosowna ustawa, a zainteresowanym polecamy lekturę artykułu: ascar.radom.pl/…/naprawy-bez-utraty-gwarancji-gvo. Przyszła jednak pora, by rozwinąć temat samych części zamiennych, a konkretnie tych, zwanych potocznie zamiennikami.

Zacznijmy jednak od oryginałów

Co to jest oryginalna część? Najprościej można powiedzieć, że jest to taka część samochodu, która została w nim zainstalowana podczas montażu fabrycznego. Kto jest producentem takiej części? Dowolna fabryka, w dowolnym miejscu na świecie, która podpisała umowę z właścicielem marki. Nawet, jeśli jest to auto japońskie, to połowa części oryginalnych może nie być w ogóle produkowana w Japonii, tylko w Meksyku, Indonezji, albo Bułgarii. Produkcja takich części byłaby średnio opłacalna, gdyby ograniczała się wyłącznie do zaspokojenia potrzeb montażu. Dlatego fabryka produkuje ich więcej, jako części zamienne. Ale właściciel marki pojazdu ma swoje kaprysy i może zamówić jedynie limitowaną serię części, które łaskawie opatrzy swym logiem, i które dzięki temu uzyskają astronomiczną cenę katalogową. A co z resztą produkcji? Producent ma prawo wypuścić je na rynek pod swoim szyldem. Tego typu części posiadają umowne oznaczenie OES/Q w odróżnieniu od części firmowanych logiem marki pojazdu, oznaczanych jako OEM/O. Są przeważnie tańsze o ok. 10-30% od „oryginałów”, co jest i tak korzystne, bo są to TE SAME części.

Przejdźmy do części alternatywnych

Każda oryginalna część samochodowa posiada swój PATENT. Patent to również jest towar i można go kupić. Jeżeli jakąś fabrykę stać na wykupienie patentu od właściciela znanej marki, to już nie jest źle, bo nie każdego stać. Jeżeli na dokładkę patent wykupi fabryka, która ma wyrobioną renomę oraz ugruntowaną pozycję na rynku, to już jest bardzo dobrze, bo zadba o odpowiednią jakość swoich produktów. Nie będą to części pochodzące od tego samego producenta, który zaopatrywał montaż, ale NIE BĘDĄ IM W NICZYM USTĘPOWAĆ. Oznaczenia takich części, to:

  • PJ – części rekomendowane przez dystrybutora,
  • PT – części o jakości potwierdzonej certyfikatem Thatcham,
  • PC – części o jakości potwierdzonej certyfikatem Centro Zaragoza.

A najważniejsza informacja jest taka, że ceny części z symbolami PJ, PT oraz PC potrafią być czasem nawet o połowę tańsze od oryginałów z logiem marki pojazdu! 

I dochodzimy do zamienników

Zamienniki, w myśl oznaczeń katalogowych, to ta grupa części, której przypisano symbol Z. Tu również należy pamiętać, że ich producent musiał wykupić patent, ale patenty są im starsze, tym tańsze, więc mniejsze fabryki mogą sobie czasami na takowe pozwolić. A więc prawdziwy zamiennik, to NIE część oryginalna, której nie przyznano loga marki, NIE część alternatywna, tylko część opatrzona symbolem Z. Co warto wiedzieć o zamiennikach?

  • Ich ceny potrafią być nawet o 90% tańsze od części oryginalnych!
  • Z ich jakością może być rożnie…

Wynika z tego, że kupowanie zamienników byłoby tanią loterią, w której można wygrać, a można też stracić. Byłoby – gdyby nie firma ASCAR! My po prostu znamy wszystkie części zamienne, jakie funkcjonują na rynku. I wiemy, które zamienniki nie ustępują jakością częściom oryginalnym, dlatego też możemy je z czystym sumieniem rekomendować naszym Klientom, jako przyjazne dla samochodu i przyjazne dla portfela.

 

Potrzebujesz części do swojego samochodu?
Zadzwoń i zapytaj o szczegóły 48 307 01 02

Przeczytaj również:

Samochody hybrydowe – wady i zalety

Samochody hybrydowe – wady i zalety

Decyzja o zakupie nowego samochodu nigdy nie jest prosta. Dzisiejszy rynek motoryzacyjny oferuje szeroką gamę opcji, wśród których samochody hybrydowe stanowią coraz bardziej popularny wybór. Motywacje do zakupu takiego pojazdu mogą być …

czytaj dalej
Filtry DPF i ból głowy…

Filtry DPF i ból głowy…

„Po co w ogóle wymyślono filtry DPF? Chyba tylko po to, by właściciele Diesli jak najszybciej zbankrutowali!” – takie myśli przychodzą zapewne do głowy niejednemu posiadaczowi pojazdu z silnikiem wysokoprężnym, gdy przegląda ceny filtrów…

czytaj dalej