Haki samochodowe – jaki model wybrać i jak montować?

Jak pogodzić cenę z jakością?
Różne marki pojazdów to różne typy zderzaków, a co za tym idzie – różne rozwiązania techniczne związane z zamocowaniem haka. Optymalną opcją jest wybór haka wytwarzanego oryginalnie dla danego modelu pojazdu. Jest to jednak zazwyczaj opcja najbardziej kosztowna. Na przeciwległym krańcu spektrum znajdują się bardzo tanie modele, dostępne na internetowych serwisach sprzedażowych. Czasami bez nazwy producenta, a czasami „firmowane” marką, o której nikt nigdy nie słyszał. Kierunek ich pochodzenia to rzecz jasna wschód. I to na ogół dość daleki. Jeżeli hak samochodowy ma być jednak czymś więcej, niż tylko ozdobą, to szczerze odradzamy taki zakup, gdyż wyroby te nie spełniają zazwyczaj żadnych norm, w tym również wytrzymałościowych. Choćby nawet sprzedawca zaklinał się, że dysponuje świadectwem homologacji, w praktyce często okazuje się, że „dokument” nie spełnia formalnych wymogów unijnych (a czasem może być wręcz sfałszowany). Co pozostaje? Jest jeszcze bogata paleta haków w dużej mierze uniwersalnych, oferowanych przez markowych i wiarygodnych producentów. Są to wartościowe zamienniki akcesoriów oryginalnych, zarówno pod kątem przepisów, jak też jakości. Ich atutem jest także przystępna cena.
Haki samochodowe to także elektryka, a nawet elektronika?
Bez względu na to, co na tym haku się znajdzie: czy stojak na rower, czy mała przyczepa do 750 kg, czy też przyczepa kempingowa – musi mieć podłączony prąd. W tym celu haki samochodowe wyposażone są w gniazda ze złączem 7-pinowym lub 13-pinowym. Wiązka 7-pinowa wystarczy do obsługi zamocowanego bagażnika lub małej przyczepy do 750 kg. Większa przyczepa musi być już wyposażona w światła cofania, a przyczepa kempingowa dodatkowo wymaga dostawy energii do swych urządzeń wewnętrznych – to może zapewnić tylko wiązka 13-pinowa. Współczesne auta wymagają na dokładkę modułu elektronicznego w haku, kompatybilnego z komputerem samochodowym.
Rozwiązania techniczne i montaż
Haki mogą być odkręcane lub wypinane automatycznie. Jak to zwykle bywa: pierwsza opcja jest tańsza, a druga wygodniejsza. Ale to dopiero czubek góry lodowej, bo niuansów dotyczących możliwości montażu oraz samego użytkowania haka jest dużo więcej. Decyzję najlepiej podejmować świadomie, dysponując wszelkimi potrzebnymi informacjami. Jeżeli chodzi o montaż haka, to można go przeprowadzić samemu, lecz zaraz po tym należy udać się na stację diagnostyczną w celu jego rejestracji. I to jest chyba dostateczny powód, by zlecić montaż haka samochodowego profesjonalnemu serwisowi, a jeszcze bezpieczniej jest go w tym serwisie zakupić.
Zadzwoń i zapytaj o szczegóły 48 307 01 02
Przeczytaj również:
Filtry DPF i ból głowy…
„Po co w ogóle wymyślono filtry DPF? Chyba tylko po to, by właściciele Diesli jak najszybciej zbankrutowali!” – takie myśli przychodzą zapewne do głowy niejednemu posiadaczowi pojazdu z silnikiem wysokoprężnym, gdy przegląda ceny filtrów…
CZĘŚCI ORYGINALNE A ZAMIENNIKI
Co to jest oryginalna część? Najprościej można powiedzieć, że jest to taka część samochodu, która została w nim zainstalowana podczas montażu fabrycznego. Kto jest producentem takiej części?
Sprawdzenie auta przed kupnem – co trzeba wiedzieć?
Świat robi się coraz mniejszy, a do Polski trafiają używane samochody już nie tylko z całej Europy, ale także z USA, Kanady, a nawet z Japonii. Używane auto w dobrym stanie potrafi być bardzo korzystnym zakupem, jeśli tylko zostanie umiejętnie wcześniej sprawdzone….