Naprawy bez utraty gwarancji GVO
Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

Czy zawsze oddajesz samochód do autoryzowanego serwisu? Obawiasz się utraty gwarancji, jeśli zdecydujesz się na naprawę w tańszym warsztacie? A czy wiesz, co na ten temat mówią przepisy? Naprawy bez utraty gwarancji są obecnie możliwe również poza ASO.
Minęło już osiem lat od 1 czerwca 2011 roku, kiedy w życie weszło nowe rozporządzenie GVO, dotyczące regulacji rynku motoryzacyjnego. Osiem lat… a wciąż ogromna rzesza właścicieli aut nie zdaje sobie sprawy z faktu, że nie ma już obowiązku serwisowania samochodu w ASO. Nie stracisz gwarancji nawet, gdy oddasz samochód do „warsztatu brata szwagra” w pobliskiej wiosce. Pod warunkiem oczywiście, że brat szwagra spełnia normy technologiczne producenta samochodu oraz użyje do naprawy części, które także owe normy spełniają.
Co mówi GVO?
Nowa dyrektywa stawia znak równości pomiędzy częściami oryginalnymi (OEM/O) a częściami alternatywnymi (OES/Q), produkowanymi przez tych samych producentów i z zastosowaniem tych samych technologii, lecz niedostarczanymi „na pierwszy montaż”. Mało tego! Dopuszcza także wykorzystanie zamienników (P, PJ, PT, PC) odpowiadających jakością częściom O i częściom Q, jeżeli ich wytwórca za tę jakość poręcza. O ile pomiędzy ceną części O i części Q zachodzi przeważnie od 10 do 30% różnicy, o tyle części tej trzeciej kategorii potrafią być nawet o 90% tańsze!
Jak było wcześniej?
Wcześniej było tak, że ASO dyktowały bezwzględnie swoje warunki, a naprawy bez utraty gwarancji były możliwe wyłącznie w autoryzowanych serwisach i przy użyciu części oryginalnych (O). Nawet przez pierwszych kilka lat od wejścia nowej dyrektywy GVO, niektóre ASO wręcz sabotowały dyrektywę, grożąc swym klientom utratą gwarancji w przypadku użycia innych części niż O, i naprawy w innym punkcie niż ASO, co nierzadko kończyło się interwencją Federacji Konsumentów. Obecnie sytuacja jest jasna i klarowna… może poza jednym drobnym szczegółem: nadal nie wszyscy właściciele pojazdów zdają sobie z niej sprawę.
Kto może skorzystać najwięcej?
Korzysta każdy właściciel samochodu, ale w szczególności właściciele japońskich marek, które wręcz słyną z niesłychanej drożyzny części oryginalnych. Zapłacić za tę samą część 30 zł, zamiast 300, to z pewnością rzecz warta zastanowienia. Zapłacić za tę samą naprawę 500 zł, zamiast 1000 – również. Nowa dyrektywa GVO nie zaistniała po to, by wszcząć wojnę z autoryzowanymi serwisami, lecz po to, by chronić interesy konsumentów oraz uczciwą konkurencję rynkową.
Czy na pewno nie stracę gwarancji?
Dowolność w wyborze warsztatu oraz części nie oznacza jednak, że można zrezygnować z jakości, bo wówczas nawet najniższa cena nie wyrówna szkody, którą możesz wyrządzić własnemu autu. ASO może zakwestionować Twoje prawa do gwarancji, gdy stwierdzone zostaną poważne uchybienia w zakresie doboru części lub fachowości przeprowadzonej naprawy. Jak tego uniknąć? Przede wszystkim nie zgadzaj się na zamienniki typu Z, czyli o niepotwierdzonej jakości, wykonane nierzadko przez anonimowych producentów. Należy też zadbać o pełną dokumentację naprawy w książce serwisowej pojazdu z uwzględnieniem faktur, opisów naprawy, wydruków diagnostycznych etc. Jeżeli pomimo spełnienia wymogów obecnie obowiązującej dyrektywy GVO, ASO uzna naprawę za nieautoryzowaną, należy odwołać się do Federacji Konsumentów, która rozpatrzy tego typu sprawę obiektywnie. Oczywiście w tym wszystkim należy zachować zdrowy rozsądek, unikając napraw w warsztatach o niepotwierdzonej marce oraz części zamiennych niewiadomego pochodzenia.
ASCAR Radom – naprawy bez utraty gwarancji – serwis aut japońskich, zrzeszony w sieci EUROWARSZTAT
Zadzwoń i zapytaj o szczegóły 48 307 01 02
Przeczytaj również:
Filtry DPF i ból głowy…
„Po co w ogóle wymyślono filtry DPF? Chyba tylko po to, by właściciele Diesli jak najszybciej zbankrutowali!” – takie myśli przychodzą zapewne do głowy niejednemu posiadaczowi pojazdu z silnikiem wysokoprężnym, gdy przegląda ceny filtrów…
CZĘŚCI ORYGINALNE A ZAMIENNIKI
Co to jest oryginalna część? Najprościej można powiedzieć, że jest to taka część samochodu, która została w nim zainstalowana podczas montażu fabrycznego. Kto jest producentem takiej części?
Haki samochodowe – jaki model wybrać i jak montować?
Haki samochodowe… wydawałoby się, że temat dałby się zamknąć w kilku zdaniach. Nic z tego! Większość kierowców nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, jak bardzo złożony jest to temat – dopóki nie zetkną …